Feurich – niemiecka firma produkująca fortepiany i pianina. Instrumenty tej firmy są wytwarzane z najwyższej jakości materiałów, przez najlepszych projektantów i mistrzów fortepianu. Tradycja tej marki sięga 165 lat, co sprawia, że jest jedną z najstarszych na świecie. Firma Fortepiano jest wyłącznym i autoryzowanym przedstawicielem firmy Feurich w Polsce.
|
218 CONCERT I FEURICH Twórcą tego modelu jest światowej sławy francuski projektant i budowniczy fortepianów klasy mistrzowskiej Stephen Paulello. Unikalna konstrukcja tego półkoncertowego fortepianu wyznacza nowe standardy w zakresie jakości i brzmienia. |
179 DYNAMIC II FEURICH Wykonany zgodnie z najwyższymi standardami europejskimi. Bogactwo i potężna dynamika dźwięku spotykana jest zazwyczaj w fortepianach powyżej 2 metrów długości. Wyróżnienie Diapason’ Dor jest wystarczającą rekomendacją dla tego modelu. |
162 DYNAMIC I FEURICH Jest to jednym z nielicznych przykładów małego, gabinetowego fortepianu, który zapewnia doskonałe brzmienie w partii basowej i pozostałych rejestrach. To doskonały przykład międzynarodowej współpracy budowniczych instrumentów. |
151 PROFESSIONAL FEURICH FEURICH 151 Professional, jest to najmniejszy z instrumentów w rodzinie fortepianów Feurich. Bardzo dobre brzmienie. Jest doskonały do ćwiczenia zarówno dla dzieci, jak i bardziej zaawansowanych pianistów. Polecany do małych pomieszczeń. |
transport i dostawa
Przy zakupie instrumentu w naszej firmie, zapewniamy transport na terenie całej Polski z wniesieniem na parter, gratis. Montaż także zawarty jest w cenie.
Przy zakupie stołków fortepianowych i pokrowców, dostawę na terenie Polski pokrywa firma Fortepiano. W przypadku wynajmu instrumentu, transport i opieka serwisowa leży po stronie klienta. |
FORTEPIANY
Fortepian to instrument zaliczany do strunowych klawiszowych uderzanych z rodziny cytr.
W fortepianie struny rozpięte są na stalowej ramie uderzane są młoteczkami obciągniętymi filcem. Naciśnięcie klawisza powoduje uderzenie młoteczka w strunę, przenosząc jednocześnie dynamikę uderzenia w klawisz. Natychmiast po pobudzeniu struny młoteczek odbija się od niej i w zależności od siły uderzenia, zatrzymuje się wyżej lub niżej. Pozwala to na szybką repetycję (uderzanie kilka razy tego samego dźwięku w szybkim tempie), inaczej niż w pianinie. Po zwolnieniu nacisku na klawisz do struny przyciskany jest tłumik wyciszający jej drgania. W ten dość skomplikowany sposób mechanizm fortepianu realizuje podstawową cechę tego instrumentu odróżniającą go od wcześniejszych instrumentów strunowych, klawiszowych, które nie miały możliwości kształtowania dynamiki dźwięku oraz czasu jego trwania. Historia Pierwsza wzmianka o fortepianie pochodzi z roku 1598 z listu Paliariona do księcia Modeny, w którym pisze on o instrumencie piano e forte (wł. „cicho i głośno”). Nie jest jednak jasne, czy chodziło o w pełni młoteczkowy instrument, czy jakąś odmianę innego, tradycyjnego instrumentu. Twórcą instrumentu, który był protoplastą współczesnego fortepianu, był Bartolomeo Cristofori. W źródłach podaje się różne daty pojawienia się tego wynalazku, pomiędzy latami 1689 i 1709, choć najstarszy egzemplarz zachowany do naszych czasów pochodzi z roku 1720. Najczęściej za datę zbudowania pierwszego fortepianu podaje się rok 1711. Fortepian Cristoforiego, zwany clavicembalo col piano e forte, grający „cicho i głośno”, posiadał podwójne struny rozpięte na drewnianej ramie, ujęte w prostokątny korpus. Cristofori wyprodukował około dwudziestu takich instrumentów, po czym zaniechał produkcji, prawdopodobnie z powodu braku zainteresowania odbiorców. Punktem zwrotnym we wczesnej historii fortepianu był entuzjastyczny artykuł autorstwa Scipione Maffeiego, w którym podane zostały szczegóły techniczne budowy instrumentu. Artykuł był kolportowany w całej Europie i spowodował u rzemieślników powrót zainteresowania budową tego instrumentu. Jednym z nich był Niemiec Johann Silbermann, który ulepszył konstrukcję fortepianu m.in. przez wprowadzenie mechanizmu odłączania tłumika, który pozwalał na swobodne wybrzmiewanie strun. Z fortepianem Silbermanna w 1730 r. zapoznał |
się Jan Sebastian Bach, nie wykazał jednak większego zainteresowania. Dopiero ulepszony model z 1747 r. zyskał jego przychylność.
Kolejne dziesięciolecia są okresem wzrastającej popularności fortepianu. W całej Europie powstają firmy, specjalizujące się w produkcji tego instrumentu. Do najbardziej znanych należały: Schidemayer od 1735, Francisco Perez Mirabel w Hiszpanii od 1745, Stein od 1748, Thomas Gullifold w Londynie od 1750, oraz Feurich w Niemczech od 1851. Ewolucję wczesnego fortepianu w instrument znany dzisiaj zawdzięczamy Ludwigowi van Beethovenowi i londyńskiemu wytwórcy fortepianów Broadwoodowi. Postępująca głuchota Beethovena wymagała coraz głośniejszych instrumentów. Fortepiany Broadwooda, produkowane specjalnie dla Beethovena, stawały się zatem coraz większe i głośniejsze. Ostatecznie producent wyposażył je w trzy struny dla każdego dźwięku, rozpięte na stalowej ramie. Kształt pudła rezonansowego instrumentu także zaczął zbliżać się do dzisiejszego. Stopniowo uległa też powiększeniu rozpiętość skali fortepianu. Tuż przed I poł. XIX wieku osiągnęła 7 oktaw, później (pod koniec XIX w.) powiększono skalę do 7 i ¼ oktawy. Rozpiętość 7 i ¼ oktawy jest standardem dla współczesnych fortepianów (88 dźwięków = 88 klawiszy), od fortepianów gabinetowych do koncertowych. Większą rozpiętość skali posiadają organy (do 10 oktaw – tyle rozróżnia słuch ludzki). Ze względu na różną długość fortepianów wyróżniamy cztery ich rodzaje: • od 140 do 180 cm – fortepiany gabinetowe • od 180 do 210 cm – fortepiany salonowe • od 210 do 240 cm – fortepiany półkoncertowe • powyżej 240 cm – fortepiany koncertowe. Od początku XIX wieku fortepian stał się dominującym instrumentem solowym i pozostaje nim nadal. Literatura pianistyczna zawiera setki tysięcy dzieł i jest częścią dorobku praktycznie każdego kompozytora okresu klasycyzmu, romantyzmu oraz kompozytorów współczesnych. Wszechstronność zastosowań fortepianu sprawiła także, że jest on podstawowym instrumentem uzupełniającym w nauczaniu praktycznie każdej innej dziedziny muzyki. |
źródło: wikipedia